Celem badania była analiza funkcjonowania poznawczego dzieci z torbielami pajęczynówki zlokalizowanymi w środkowym dole czaszki. Do badania włączono 32 dzieci, pacjentów Kliniki Neurochirurgii Dziecięcej Wydziału Lekarskiego CMUJ, leczonych w latach 2018-2020. Analizie poddano dokumentację medyczną pacjentów. Pacjenci zostali zbadani z użyciem Skali Inteligencji Stanford Binet (SB 5) i Pediatrycznego kwestionariusza jakości życia PEDsQL 4.0. Główne wnioski z przeprowadzonego badania: (1) Dzieci z AC zlokalizowanymi w środkowym dole czaszki uzyskują w badaniu skalą inteligencji SB 5 wyniki nieco niższe niż uzyskiwane średnio w populacji. (2) Najpowszechniejszą cechą funkcjonowania poznawczego dzieci z AC jest dysharmonia między poszczególnymi domenami poznawczymi i obecność wyspowych deficytów. (3) SB 5 jest użytecznym narzędziem do oceny pacjentów z AC. (4) Obraz MR nie jest najważniejszym predyktorem funkcjonowania poznawczego pacjenta. Pełnych informacji klinicznych dostarcza integracja wyników neuroobrazowania z danymi z badania neuropsychologicznego. (5) Badanie neuropsychologiczne powinno być częścią standardowego postępowania w przypadku pacjentów z AC. Kontrola neuropsychologiczna jest kluczowa nie tylko w odniesieniu do decyzji terapeutycznych, ale przede wszystkim dla monitorowania wyników w szkole i zapewnienia tym pacjentom odpowiedniego wsparcia neuropsychologicz ; nego i psychologicznego.
Rada Dyscypliny Nauki o zdrowiu
Kwiatkowski, Stanisław ; Maryniak, Agnieszka
Apr 8, 2024
May 23, 2022
5
0
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/4702
Edition name | Date |
---|---|
ZB-134586 | Apr 8, 2024 |
Kwiatkowska, Karolina
Hałabuda, Agata