Wprowadzenie: Środowisko uczniów i studentów sprzyja podejmowaniu zachowań problemowych. W ostatnich latach zauważalny jest wzrost liczby młodych osób eksperymentujących z substancjami psychoaktywnymi.Cel pracy: Analiza i ocena problemu używania substancji psychoaktywnych przez uczniów i studentów w Nowym Sączu.Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 1401 uczniów trzecich i czwartych klas szkół średnich oraz 1265 studentów pierwszego i drugiego roku uczelni wyższej Nowego Sącza. Badania zostały przeprowadzone za pomocą anonimowej ankiety do samodzielnego wypełniania, służącej do badania wzorów używania substancji psychoaktywnych.Wyniki: Ponad 95% badanych zadeklarowało kontakt z alkoholem. Najbardziej rozpowszechnioną nielegalną substancją psychoaktywną okazała się marihuana. Ankietowani wskazywali szkołę średnią i gimnazjum jako miejsce inicjacji legalnymi i nielegalnymi środkamipsychoaktywnymi. Wiara i zasady etyczno-moralne, strach przed utratą zdrowia i zadowolenie z życia to powody, które najczęściej powstrzymywały badanych przed sięganiem po substancje psychoaktywne. Ponad 96% respondentów uważało, że szkoła/uczelnia powinna podejmować działania w kierunku profilaktyki uzależnień.Wnioski: Używanie legalnych i nielegalnych substancji psychoaktywnych przez młodych ludzi w Nowym Sączu stanowi poważny problem, który wymaga bieżącego monitorowania oraz opracowania i wdrożen ; ia adekwatnych programów profilaktycznych.
Mar 15, 2023
Jan 8, 2015
10
0
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/3941
Edition name | Date |
---|---|
ZB-121732 | Mar 15, 2023 |
Ogonowska, Dorota
Rojek, Sebastian
Byrska, Bogumiła
Dubas-Jakóbczyk, Katarzyna
Bartuś, Sylwia
Zatoński,Witold Jabłońska,Jolanta Modzelewski,Rafał Machlejd,Monika Rosiak,Anna Cieśla,Jadwiga