Celem niniejszej pracy doktorskiej była rekonstrukcja nauczania farmakognozji w poszczególnych okresach nauczania farmacji na Uniwersytecie Jagiellońskim i określenie, jak dydaktyka tego przedmiotu w krakowskiej uczelni miała się do rozwoju farmakognozji w krajach Europy Zachodniej. Wymienione w tytule pracy daty (1783-2009) wskazują, że chodzi tutaj o historię nauczania farmakognozji od chwili utworzenia na Uniwersytecie Jagiellońskim Katedry Farmacji i Materii Medycznej począwszy, na czasach współczesnych kończąc. W pracy tej wykazano, jak ważną rolę w ewolucji nauczania farmakognozji przypisywano reformom studiów farmaceutycznych. Nauczanie farmacji i farmakognozji było regulowane przez rozporządzenia prawne. Stąd przeanalizowano wpływ kolejnych reform na nauczanie farmakognozji. W pracy znajdujemy również informacje na temat podręczników i pomocy naukowych, z jakich korzystano podczas wykładów z tego przedmiotu w kolejnych okresach funkcjonowania Katedry Farmakognozji. Cennym uzupełnieniem dziejów nauczania farmakognozji było omówienie historii gabinetu farmakognostycznego od momentu jego utworzenia przez Floriana Sawiczewskiego, aż do czasów współczesnych. Obecnie ważny element nauczania stanowi Wydziałowy Ogród Roślin Leczniczych im. prof. Mariana Koczwary. Doceniając Jego rolę, odtworzono historię ogrodu i uwzględniono jego udział w dydaktyce farmakognozji. Dla uzyskania ; całościowego obrazu historii nauczania farmakognozji na przestrzeni omawianego okresu czasu, konieczne było włączenie biogramów kolejnych kierowników Katedry Farmakognozji.
26 cze 2023
21 lis 2012
4 652
187
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/812
Nazwa wydania | Data |
---|---|
ZB-113481 | 26 cze 2023 |
Samborska, Lucyna
Ejsmont Łukasz
Radowicki,Stanisław
Komorowski, Andrzej Lech
Grabowska, Barbara
Urbanik, Monika