Obiekt

Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy z określonej puli adresów ip.
Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy z określonej puli adresów ip.

Tytuł: Przygotowanie nauczycieli do opieki nad uczniami z cukrzycą typu 1

Abstrakt:

Wprowadzenie Dzieci z cukrzycą typu 1 w przedszkolu i szkole potrzebują wsparcia nauczycieli, którzy pomogą im w samokontroli cukrzycy. Cele pracy Celem pracy jest ocena przygotowania nauczycieli samorządowych przedszkoli i szkół podstawowych miasta Krakowa do opieki nad uczniami z cukrzycą typu 1 oraz poznanie barier i czynników determinujących możliwość prawidłowego zapewnienia tej opieki. Metoda W pracy wykorzystano metodę autorskiego kwestionariusza ankiety zawierającego 35 pytań, zamkniętych i otwartych. Zebrane dane poddano analizie statystycznej. Wyniki Badaniem objęto 1018 nauczycieli z Krakowa, ponad 80% stanowiły kobiety. Jedynie 5% nauczycieli oceniło możliwość zdobycia przygotowania do pracy z uczniem przewlekle chorym podczas studiów bardzo wysoko lub wysoko. Tylko 30% (n=315) nauczycieli stwierdziło, że zostali przeszkoleni z zakresu postępowania z dzieckiem chorym na cukrzycę. 28,9% zdeklarowało, że potrafi rozpoznać, że dziecko ma objawy hipoglikemii. Prawidłowe działanie w przypadku hipoglikemii u ucznia podjęłoby 22% nauczycieli, 20% wskazało odpowiedź skrajnie złą: podanie insuliny. Zaobserwowano istotną zależność między poziomem wiedzy i umiejętności, a deklaracją zaangażowania się w pomoc uczniom z T1DM. Osoby z wyższym poziomem wiedzy i umiejętności oraz uczestniczące w szkoleniach chętniej wyrażały zgodę na pomoc w samokontroli cukrzycy uczniom. W ; nioski Badanie wykazało, że poziom wiedzy i umiejętności nauczycieli krakowskich przedszkoli i szkół na temat cukrzycy typu 1 jest niski i nie wystarcza do zapewnienia prawidłowej opieki nad uczniami z T1DM. Niezbędne jest zwiększenie wiedzy nauczycieli poprzez zapewnienie im możliwości udziału w szkoleniach, konieczne jest wdrożenie zaleceń PTD dotyczących opieki nad dziećmi z cukrzycą

Miejsce wydania:

Kraków

Stopień studiów:

2 - studia doktoranckie

Dyscyplina:

zdrowie publiczne ; endokrynologia

Instytucja nadająca tytuł:

Rada Dyscypliny Nauki o zdrowiu

Promotor:

Kowalska-Bobko, Iwona ; Gałązka-Sobotka, Małgorzata

Data wydania:

2023

Identyfikator:

oai:dl.cm-uj.krakow.pl:5150

Sygnatura:

ZB-138624

Język:

pol

Prawa dostępu:

tylko w bibliotece

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

16 sie 2024

Data dodania obiektu:

16 sie 2024

Liczba wyświetleń treści obiektu:

0

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

0

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/5151

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Nazwa wydania Data
ZB-138624 16 sie 2024
×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji