Postawy nauczycieli są czynnikiem determinującym skuteczność procesu inkluzji. Celem badań było poznanie postaw, polskich studentów wychowania fizycznego wobec włączenia uczniów z niepełnosprawnościami fizycznymi do zajęć wychowania fizycznego (WF). Metodyka: Do badań została użyta Polska, wersja kwestionariusza ATIPDPE-R-PL (Attitude towards Teaching Individuals with Physical Disabilities in Physical Education- Revised), utworzonego na podstawie Teorii Planowanego Zachowania (TPB). Badaniami objęto 1204 studentów WF, przebadanych w dwóch okresach czasowych (572 respondentów uczących się na 1-nej uczelni w badaniu w 2016 r. oraz 632 studiujących na 11 uczelniach w badaniu w 2023 r.). Do analizy wyników użyto testu ANOVA, testu U Manna-Whitneya, a także wielorakiej regresji hierarchicznej. Wyniki wskazują, że studenci mają dominujące pozytywne postawy wobec inkluzji, ale rozumieją, że proces włączenia, może mieć również negatywne skutki. W okresie 7 roku oddzielających badania, nastąpił wzrost średnich wyników postaw (dla grupy 2016 x̄=54,98, dla grupy 2023 x̄=62,28; p=0,005). W obu badaniach kobiety wykazały bardziej pro-inkluzyjne postawy niż mężczyźni. Zaledwie 12,2% badanych zadeklarowało odbycie kursów z tematyki WF dla osób z niepełnosprawnością w czasie swojej edukacji na uczelni. Analizy regresji potwierdziły, że trzy komponenty teorii TPB były pre ; dykatorami intencji i tłumaczyły ponad 50% wariancji intencji. Wnioski: Wykazano bardziej pro-inkluzyjne postawy w grupie kobiet niż mężczyzn. Rok studiowania nie miał wpływu na współczynniki postaw ani intencji.
Wilk-Frańczuk, Magdalena ; Zyznawska, Joanna
27 sie 2024
29 kwi 2024
6
0
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/5098
Nazwa wydania | Data |
---|---|
ZB-138792 | 27 sie 2024 |
Cyran, Monika
Chrzanowski,Jerzy Rudzik,Jerzy
Stanuszek, Agnieszka
Guzowska, Małgorzata Maria