Wprowadzenie: Kluczowym elementem wdrażania interwencji w zakresie promocji zdrowia jest identyfikacja czynników warunkujących zachowania zdrowotne. Cel: Głównym celem pracy jest ocena uwarunkowań zachowań zdrowotnych uczniów szkół średnich z terenu Małopolski . Materiał i metody: Praca opiera się na wynikach sondażu diagnostycznego przeprowadzonego wśród uczniów (n= I O I 6) w wieku od 15 do 20 lat z 9 małopolskich szkól średnich. Zintegrowane narzędzie badawcze wykorzystane w sondażu zawierało Kwestionariusz Europejskiego Sondażu Kompetencji Zdrowotnych (European Health Literacy Survey Questionnaire; HLS-EU-Q), Wielowymiarową Ska l ę Umiejscowienia Kontroli Zdrowia - wersja B (Multidimensional Health Locus of Control Scale-8, MHLC-8), pytania dotyczące zach owań zdrowotnych używane w cyklicznym badaniu Health Behavior in School-aged Children (HBSC) oraz autorski kwestionariusz osobowy. Wyniki i wnioski: Zmiennymi społeczno-demograficznymi najczęściej wykazującymi związek z zachowaniami zdrowotnymi młodzieży uwzględnionymi w niniejszej analizie były wiek, płeć oraz typ szkoły respondenta. Z kolei status związku rodziców, wykształcenie ojca oraz co nieoczekiwane poziom KZ respondenta były zmiennymi, dla któ1ych najrzadziej wykazywano podobną zależność. Powyższe wnioski mogą stanowić podstawę dla interwencji w zakresie PZ, których celem jest umocnienie i popra ; wa zdrowia młodzieży.
29 maj 2024
4 mar 2024
57
26
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/5052
Nazwa wydania | Data |
---|---|
ZB-138918 | 29 maj 2024 |
Grysztar, Marcin
Malinowska-Cieślik, Marta
Sega, Aurelia
Grochowska, Aneta
Wójcik, Sylwia