Właściwie prowadzona opieka, odpowiadająca potrzebom odbiorców, jest miemikiem poprawnego funkcjonowania oddziału, profesjonalnej pracy zespołu medycznego oraz wysokiej jakości opieki. Przy zmieniających się standardach podejścia do pacjenta, z modelu biomedycznego na model holistyczny i podmiotowy, monitorowanie jakości opieki z perspektywy pacjenta w placówkach medycznych wydaje się być uzasadnione i niezbędne. Na podstawie przeglądu piśmiennictwa wnioskować można, że problemem, z jakim spotykają się badacze zajmujący się jakością świadczonych usług w dziedzinie opieki okołoporodowej w Polsce jest brak wystandaryzowanych narzędzi badawczych. Choć istnieje wiele różnych kwestionariuszy badających zagadnienie jakości i/lub zadowolenia kobiet z opieki w okresie okołoporodowym to większość z nich jest anglojęzyczna i została skonstmowana w różnych krajach Europy i świata. Badając jakość opieki badacze zaczynają pracę badawczą od budowania własnego narzędzia, które jako narzędzie doraźne nie jest poddawane odpowiedniej metodologicznej weryfikacji. Wpływa to niekorzystnie na trafność wewnętrzną prowadzonych badań, a co za tym idzie standardy metodologiczne w tej dyscyplinie naukowej. Założeniem pracy jest wypełnienie tej luki poprzez zaadaptowanie istniejącego kwestionariusza oceniającego jakość opieki okołoporodowej zgodnie z metodologią dostępną w piśmiennictw ; ie naukowym.
Rada Dyscypliny Nauki o zdrowiu
Gniadek, Agnieszka ; Matuszyk, Dorota
14 sie 2024
10 sty 2024
52
16
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/5006
Nazwa wydania | Data |
---|---|
ZB-138967 | 14 sie 2024 |
Nawrot, Julia
Zaczyk, Iwona
Oleszczyk, Marek
Radosz-Knawa, Zuzanna
Kruszecka-Krówka, Agnieszka
Wałęga-Szych,Danuta (red tomu)
Weber, Teresa