Praca miała na celu ocenę wpływu przewlekłej ekspozycji na hałas lotniczy na profil ciśnienia tętniczego krwi oraz subkliniczne uszkodzenia narządowe w zakresie serca i dużych tętnic. Porównano grupę osób narażonych (n=101) na oddziaływanie hałasu o wysokim poziomie w miejscu zamieszkania i z grupą na niego nie narażoną (n=100). Zebrano wywiad medyczny, dane antropometryczne i socjoekonomiczne uczestników oraz informacje dotyczące jakości snu oraz odczuwanej uciążliwości hałasu środowiskowego. Wykonano gabinetowy pomiar oraz 24-godzinne monitorowanie ciśnienia tętniczego, badanie echokardiograficzne oraz analizy fali tętna. Przeprowadzono analizy związku narażenia na oddziaływanie hałasu lotniczego z częstością występowania nadciśnienia tętniczego, wartościami i profilem dobowym ciśnienia, ciśnieniami centralnymi, prędkością fali tętna i wskaźnikami echokardiograficznymi. Dodatkowo, przeanalizowano związki powyższych z jakością snu i bezsennością powodowaną hałasem oraz zgłaszaną uciążliwością. Podsumowując: długookresowa ekspozycja na hałas lotniczy nie zwiększa częstości występowania nadciśnienia tętniczego, ale jest związana z wyższymi wartościami ciśnienia rozkurczowego, bardziej zaawansowaną sztywnością tętnic i gorszą czynnością rozkurczową lewej komory; rozwój sztywności tętnic u osób bez nadciśnienia tętniczego eksponowanych na hałas lotniczy pozostaje w zależnośc ; i z odczuwaną uciążliwością hałasu; nocny hałas lotniczy jest związany z zaburzeniami snu i podwyższonymi wartościami ciśnienia tętniczego rozkurczowego, a bezsenność wywołana hałasem pozostaje w związku z podwyższonymi wartościami ciśnienia tętniczego skurczowego.
Rada Dyscypliny Nauki medyczne
8 kwi 2024
2 kwi 2022
6
0
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/4609
Nazwa wydania | Data |
---|---|
ZB-133833 | 8 kwi 2024 |
Rojek, Marta
Popiołek, Lech
Kameczura, Tomasz
Kocowska, Maryla
Cwynar, Marcin
Widlińska, Barbara
Dymek, Justyna