Tytuł:

Skuteczność edukacji w zakresie prewencji chorób sercowo-naczyniowych u uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych w województwie małopolskim

Autor:

Pacia, Klaudia Krystyna

Temat i słowa kluczowe:

prewencja ; choroby sercowo-naczyniowe ; czynniki ryzyka ; edukacja ; wiedza

Abstrakt:

Głównym celem pracy była ocena skuteczności interwencji w poprawie znajomości i kontroli czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych (CVD) oraz reagowania na objawy zawału serca (MI) i udaru mózgu u młodzieży szkolnej w Małopolsce. Program realizowany był w 2 etapach, a uczniów przydzielono do 2 grup: wyjściowo interwencyjnej (INT) oraz wyjściowo kontrolnej (KONTR). W etapie I grupa INT uczestniczyła w cyklu szkoleń edukacyjnych, a grupa KONTR nie była w tym czasie poddana interwencji; w etapie II nastąpiła zamiana grup. Wśród wszystkich uczniów 3-krotnie przeprowadzono kwestionariusz: przed rozpoczęciem edukacji, po 2 oraz 4 miesiącach. Wykazano, że najczęstszym czynnikiem ryzyka CVD wśród badanej młodzieży był niski poziom aktywności fizycznej. Kolejne czynniki ryzyka według malejącego rozpowszechnienia stanowiły: nieprawidłowe odżywianie, palenie tytoniu, nadwaga oraz otyłość. Cykl szkoleń edukacyjnych poprawił wiedzę na temat czynników ryzyka CVD, MI i udaru mózgu u uczniów z grupy INT w porównaniu do grupy KONTR w I etapie badania oraz u uczniów z grupy KONTR w II etapie badania. W obu badanych grupach uczniów po interwencji poprawie uległo osiąganie celów dla aktywności fizycznej i większości zwyczajów żywieniowych, a w grupie INT dodatkowo zwiększyła się liczba uczniów niepalących papierosów. Efektywność edukacji oraz skuteczność osiągania celów prewencji zwiększyły czy ; nniki takie jak płeć męska oraz wiek badanych.

Miejsce wydania:

Kraków

Stopień studiów:

2 - studia doktoranckie

Dyscyplina:

choroby układu krążenia

Instytucja nadająca tytuł:

Wydział Lekarski

Promotor:

Podolec, Piotr

Data wydania:

2020

Typ:

Praca doktorska

Sygnatura:

ZB-133535

Język:

pol

Prawa dostępu:

nieograniczony

×

Cytowanie

Styl cytowania: