Celem tej pracy jest pokazanie charakterystyk i porównania poziomu funkcji wykonawczych u pacjentów z różnymi wczesnymi zespołami dementywnymi czyli wykazanie różnic międzygrupowych (różnych demencji i grupy z pourazowym uszkodzeniem struktur czołowych) w funkcjonowaniu poznawczym.Materiał i MetodologiaBadani stanowili specjalnie dobrane grupy kliniczne z zachowanymi ściśle kryteriami włączającymi i wyłączającymi. Do badań właściwych włączono w sumie 110 pacjentów z prawdopodobnymi objawami wczesnej demencji, jednak z różną etiologią: 29 pacjentów z Chorobą Parkinsona z Demencją, 33 pacjentów z Demencją Alzheimera, 28 pacjentów z Demencją Naczyniową, 20 pacjentów z Pourazowym Uszkodzeniem Czołowym. Wszyscy badani mieli przeprowadzoną specjalistyczną diagnostykę neurologiczną oraz neuroobrazowanie (TK lub MR). W badaniach neuropsychologicznych zastosowano testy przesiewowe MMSE, Skalę Becka oraz testy badające głównie funkcje wykonawcze.Analizę statystyczną przeprowadzono przy pomocy programu IBM SPSS Statistics 23.Wyniki i wnioskiOtrzymane wyniki sugerują, że najbardziej diagnostycznymi testami do wykrywania wczesnych dysfunkcji w demencji są; Test Rysowania Zegara i Test Reya, kolejnymi Test Stroopa i Test Fluencji. Wyniki niniejszej pracy pozwalają równieżna przedstawienie profili funkcjonowania poznawczego poszczególnych grup klinicznych, co wydaje się bardzo ważne z praktyc ; znej, klinicznej perspektywy.
14 mar 2023
31 paź 2017
13
0
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/4198
Nazwa wydania | Data |
---|---|
ZB-127026 | 14 mar 2023 |
Bober-Płonka, Bogusława
Rajtar-Zembaty, Anna
Zielińska, Dorota
Rychlik, Michał