Rozprawa doktorska dotyczy rozwoju fizycznego uczniów tarnowskich szkół: sportowej i tradycyjnej, które ze względu na odmienny profil kształcenia z założenia różnicują zarówno rozwój fizyczny dzieci i młodzieży, jak również wpływają na prezentowane przez uczniów postawy względem zdrowia.Celem głównym pracy była ocena wpływu usportowienia i środowiska domowego na przebieg rozwoju fizycznego i stan zdrowia uczniów szkoły sportowej i tradycyjnej. Badania przeprowadzono na 264-osobowej próbie obojga płci w wieku 9–13 lat. W pracy zaprezentowano cechy somatyczne badanych grup uczniów uzyskane z pomiarów antropometrycznych, interpretowane na podstawie siatek centylowych. Wykorzystano nowoczesne, choć niestandardowe metody oceny i diagnozowania wad postawy ciała (TPC) oraz zaburzeń w obrębie układu bodźco-przewodzącego (EKG), a także ocenę wskaźników antropometrycznych. Ponadto w celu zbadania wpływów środowiskowych na przebieg rozwoju somatycznego, posłużono się autorską ankietą środowiskowo-rodzinną i przeanalizowano 596 kwestionariuszy. W celu określenia poziomu aktywności fizycznej rodziców badanych uczniów zastosowano dodatkowe, standaryzowane narzędzie badawcze IPAQ.Z badań wynika, że występują różnice w rozwoju fizycznym pomiędzy uczniami szkoły sportowej i tradycyjnej. Stwierdzono akcelerację rozwoju w zakresie większości badanych cech somatycznych oraz przesunięcie czasowe w ; rozwoju fizycznym pomiędzy chłopcami a dziewczętami średnio o rok do dwóch lat.
Mar 16, 2023
Jun 14, 2017
11
0
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/4160
Edition name | Date |
---|---|
ZB-126292 | Mar 16, 2023 |
Lizak, Dorota
Ogonowska, Dorota
Żwirska, Jaśmina
Zamarlik, Monika Anna
Grochowska, Aneta
Kubik, Barbara
Dziubak, Małgorzata