Cel badania: Celem badania była ocena skuteczności wpływu ćwiczeń fizycznych z użyciem platformy Wii Balance Board, działających przez wzrokowe sprzężenie zwrotne (visual feedback training) w wirtualnej rzeczywistości, na zaburzenia stabilności postawy, chodu oraz jakość życia w chP.Osoby badane: Badaniem objęto 40 osób w wieku 43–81 lat z rozpoznaniem idiopatycznej chP.Metody: Badani uczestniczyli w 6-tygodniowym programie ćwiczeń przy użyciu Nintendo Wii Fit i platformy balansowej. Ocena zaburzeń równowagi i chodu została przeprowadzona przy użyciu następujących testów: BBS, POMA-B, FRT, FSST , STST, 10 MWT, POMA-G, TUG. Badanie obejmujące ocenę jakości życia przeprowadzono wg PDQ-39.Wyniki: U wszystkich osób biorących udział w badaniu wykazano poprawę równowagi statycznej i dynamicznej, o czym świadczą wyniki testów BBS, POMA-B, FRT, FSST i STST. Uzyskane wyniki testu POMA-G wskazują na poprawę chodu. Wskaźnik ryzyka upadku wg Tinetti B-G zmniejszył się z umiarkowanego do małego. Ocena jakości życia przeprowadzona za pomocą kwestionariusza PDQ-39 poprawiła się po zastosowanych ćwiczeniach.Wnioski: Ćwiczenia fizyczne z użyciem platformy Wii Balance Board, działające przez wzrokowe sprzężenie zwrotne (visual feedback training) w wirtualnej rzeczywistości, powodują zmniejszenie nasilenia zaburzeń stabilności postawy i chodu oraz częstości występowania upadków; poprawiają równie ; ż jakość życia w chP.
16 mar 2023
17 maj 2016
11
0
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/4090
Nazwa wydania | Data |
---|---|
ZB-124668 | 16 mar 2023 |
Załęcki, Tomasz
Malec-Litwinowicz, Michalina
Dec-Ćwiek, Małgorzata
Sułkowski, Maciej
Pietraszko, Wojciech
Chlebanowska, Paula