Obiekt

Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy z określonej puli adresów ip.
Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy z określonej puli adresów ip.

Tytuł: Rola ustrukturowanej psychoedukacji grupowej w leczeniu choroby afektywnej dwubiegunowej

Abstrakt:

Wprowadzenie: Zaburzenie afektywne dwubiegunowe (chad) należy do największych wyzwań terapeutycznych współczesnej medycyny. Pomyślne rezultaty terapii są w znacznej mierze uzależnione od proaktywnego i świadomego uczestnictwa osoby chorej w leczeniu. Badania nad interwencjami psychospołecznymi wyraźnie wskazują na ich istotną rolę w kompleksowym leczeniu chad. Pośród nich szczególne miejsce zajmuje psychoedukacja. Mechanizm skutecznego działania psychoedukacji nadal nie jest do końca poznany. Liczba rodzimych badań i publikacji podejmujących temat psychoedukacji i jej roli w chad jest znikoma.Metoda: 51 pacjentów z rozpoznaniem chad włączono do badania, a 24 do ostatecznej analizy statystycznej. Uczestnicy wzięli udział w 8 spotkaniach grupowej psychoedukacji. Poddano ich trzykrotnej (przed, po i w 18 miesięcy po interwencji) ocenie za pomocą kwestionariuszy badających wybrane aspekty poznawczej reprezentacji choroby w celu zarejestrowania zmian po zastosowaniu psychoedukacji.Wyniki: Wykazano istotny statystycznie wzrost w zakresie akceptacji choroby, własnej skuteczności, nadziei na sukces, współpracy w terapii oraz poprawę przekonań na temat chad. Opisana zmiana wystąpiła zaraz po zakończeniu interwencji i nie utrzymała się w czasie okresu obserwacyjnego.Wnioski: Psychoedukacja stanowi podstawową pozafarmakologiczną interwencję w kompleksowym leczeniu chad. Może wywierać korz ; ystny wpływ na ważne z punktu widzenia efektów leczenia chad zmienne poznawcze. Wpływ ten może zanikać w czasie, stąd oddziaływania powinny być powtarzane lub czas trwania interwencji wydłużony. Badanie wyznacza możliwe dalsze kierunki badań nad psychoedukacją w chad.

Miejsce wydania:

Kraków

Stopień studiów:

2 - studia doktoranckie

Dyscyplina:

psychiatria

Instytucja nadająca tytuł:

Wydział Lekarski

Promotor:

Gierowski, Józef

Data wydania:

2014

Identyfikator:

oai:dl.cm-uj.krakow.pl:3919

Sygnatura:

ZB-121434

Język:

pol

Prawa dostępu:

tylko w bibliotece

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

15 mar 2023

Data dodania obiektu:

25 lis 2014

Liczba wyświetleń treści obiektu:

6

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

0

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/3919

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Nazwa wydania Data
ZB-121434 15 mar 2023
×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji