Celem pracy było określenie różnic w lokalizacji ośrodków mowy dla języka rodzimego (L1) i nabytego (L2) u tej samej osoby oraz określenie wpływu wieku nabycia i stopnia opanowania drugiego języka na wzorce pobudzenia ośrodków mowy. W eksperymencie uczestniczyło 64 osób. Średni wiek wynosił 28 lat. Wszyscy uczestnicy eksperymentu zostali podzieleni na grupy w zależności od wieku nabycia i stopnia znajomości języka obcego. W przeprowadzonym eksperymencie zastosowano schemat badań blokowych. Warunkiem eksperymentalnym była bezgłośna produkcja mowy w formie pełnych zdań, natomiast warunkiem kontrolnym było milczenie Eksperyment został przeprowadzony przy użyciu systemu magnetyczno-rezonansowego Signa Horizon (GE Medical Systems, USA) o natężeniu pola magnetycznego 1,5 T. Obrazy funkcjonalne były uzyskiwane za pomocą sekwencji echoplanarnej (EPI) . Wykazano że pobudzenie w lewej półkuli w trakcie mówienia w języku L1 i L2 zlokalizowane było w następujących obszarach korowych: czołowej brzuszno – bocznej (zakręt czołowy dolny i Rolandic operculum), płata skroniowego (biegun skroniowy, zakręty skroniowe górny i środkowy), dolnej części kory mózgowej otaczającej bruzdę środkową (zakręt przedśrodkowy i zaśrodkowy) oraz w okolicy wyspy. W prawej półkuli, podobne mniej rozległe obszary korowe były aktywne i skupiały się wokoło bruzdy Sylwiusza. Kontrast L1>L2 nie wykazał bardziej pobudzo ; nych obszarów w L1, natomiast kontrast L2>L1 wykazał silniejsze pobudzenie w zakresie zakrętu czołowego dolnego (pars triangularis) w języku L2 w wynikach zbiorczych. W niniejszej pracy ujawniono, że podobne obszary korowe były aktywne w czasie mówienia w języku obcym i rodzimym, natomiast zaobserwowane różnice w trakcie mówienia w języku nabytym dotyczą siły pobudzenia w zakręcie czołowym dolnym (część trójkątna), który związany jest z aspektami fonologicznymi i z pamięcią roboczą. Odzwierciedla to konieczność większego zaangażowania obszarów związanych z aspektami fonologicznymi i z pamięcią roboczą w produkcji mowy w formie pełnych zdań w L2. Może się to wiązać z trudnościami w formułowaniu składni w języku nabytym. Wiek nabycia języka obcego ma wpływ na wzorce pobudzenia ośrodków mowy, głównie w zakresie obszarów związanych ze składnią. Wcześniejszy wiek nabycia pozwala na opanowanie składni w sposób zbliżony do języka rodzimego. Stopień znajomości języka obcego ma duży wpływ na wzorce pobudzenia ośrodków mowy. Im słabsza znajomość języka obcego tym bardziej różnorodny stopień pobudzenia ośrodków mowy. Im lepsza znajomość języka obcego, tym większe zaangażowanie obszarów związanych z pamięcią roboczą.
10 mar 2023
21 lis 2012
19
0
http://dl.cm-uj.krakow.pl:8080/publication/1015
Nazwa wydania | Data |
---|---|
ZB-107973 | 10 mar 2023 |
Bryll, Amira
Kozub, Justyna
Podsiadło, Lilianna
Rakowski, Tomasz