Filters

Search for: [Abstract = "Wstęp. W obliczu starzejącego się społeczeństwa wiedza na temat czynników determinujących jakość życia nabiera znaczenia. Otwarcie się na edukację permanentną podyktowane m.in. postępem cywilizacyjnym świadczy o postawie odpowiedzialności za własne życie oraz wpływa pozytywnie na jakość własnej starości. Ze względu na narastającą feminizację starości, odmienną socjalizację życia kobiet i mężczyzn niemożliwe jest zrozumienie procesu starzenia się bez prowadzenia odrębnych analiz dla obu płci.Celem pracy jest ocena jakości życia i jej determinantów w grupie kobiet powyżej 65. roku życia \(z uwzględnieniem grup wiekowych\), korzystających z różnych form edukacji seniorów.Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród mieszkanek powiatu tarnowskiego w wieku 65\+\: 205 aktywnych edukacyjnie seniorek \(grupa I\) oraz 207 kobiet przebywających w środowisku domowym, niekorzystających z edukacji senioralnej \(grupa II\). Dokonano podziału wg następujących kryteriów wiekowych\: wiek starszy \(65\-75 lat\), podeszły \(76\-85 lat\) i sędziwy \(>85 lat\). W badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego oraz techniką wywiadu standaryzowanego. Zastosowano następujące narzędzia zbierania danych\: kwestionariusz jakości życia WHOQoL\-AGE, skalę złożonych czynności życia codziennego IADL, geriatryczną skalę oceny depresji GDS, krótką skalę oceny potrzeb osób starszych Camberwell, skalę wsparcia społeczne"]

Number of results: 1

items per page

This page uses 'cookies'. More information