Filters

Search for: [Abstract = "Wprowadzenie\: Zaburzenie afektywne dwubiegunowe \(chad\) należy do największych wyzwań terapeutycznych współczesnej medycyny. Pomyślne rezultaty terapii są w znacznej mierze uzależnione od proaktywnego i świadomego uczestnictwa osoby chorej w leczeniu. Badania nad interwencjami psychospołecznymi wyraźnie wskazują na ich istotną rolę w kompleksowym leczeniu chad. Pośród nich szczególne miejsce zajmuje psychoedukacja. Mechanizm skutecznego działania psychoedukacji nadal nie jest do końca poznany. Liczba rodzimych badań i publikacji podejmujących temat psychoedukacji i jej roli w chad jest znikoma.Metoda\: 51 pacjentów z rozpoznaniem chad włączono do badania, a 24 do ostatecznej analizy statystycznej. Uczestnicy wzięli udział w 8 spotkaniach grupowej psychoedukacji. Poddano ich trzykrotnej \(przed, po i w 18 miesięcy po interwencji\) ocenie za pomocą kwestionariuszy badających wybrane aspekty poznawczej reprezentacji choroby w celu zarejestrowania zmian po zastosowaniu psychoedukacji.Wyniki\: Wykazano istotny statystycznie wzrost w zakresie akceptacji choroby, własnej skuteczności, nadziei na sukces, współpracy w terapii oraz poprawę przekonań na temat chad. Opisana zmiana wystąpiła zaraz po zakończeniu interwencji i nie utrzymała się w czasie okresu obserwacyjnego.Wnioski\: Psychoedukacja stanowi podstawową pozafarmakologiczną interwencję w kompleksowym leczeniu chad. Może wywierać korzystny wpływ na ważne z punktu widzenia efektów leczenia chad zmienne poznawcze. Wpływ ten może zanikać w czasie, stąd oddziaływania powinny być powtarzane lub czas trwania interwencji wydłużony. Badanie wyznacza możliwe dalsze kierunki badań nad psychoedukacją w chad."]

Number of results: 0

No results. Change search criteria.

This page uses 'cookies'. More information